Arga Surgubben

Posted
10 February 2008 @ 5pm

Tagged
surgubberier

Silentium=satan

Att telemarketingföretag är irriterande, ja till och med väldigt, är inget nytt. Men att de var satan har jag inte vetat förrän nu. Flera helger har ett okänt Västeråsnummer ringt till min mobil, bl a för tio minuter sen i dag (när jag låg och vad vi över 35 kallar “vilade”, men som i själva verket betyder “sov”). Vaken, nyfiken/irriterad kollade jag Gula sidorna — ingen träff på numret: 021-138252.

Chansade på att googla och hittade då den sköna sajten Leffeboy som listar okända nummer som används av callcenters, marknadsundersökare ovs. Där återfanns numret ovan samt infon: “TM-företag som heter Silentium. Finns i Boden och Västerås. Ringer även till mobiltelefoner.” Vilka jävla as! Ringa mig på helgen på min mobiltelefon, what’s up with that? Dessutom från ett nummer man inte kan hitta på Gula sidorna. Så jävla oseriöst! Silentium, jag hatar er. Dö.


16 Comments

Posted by
Martin
11 February 2008 @ 12pm

Vilka sunkpukor! Låt mordhoten hagla!


Posted by
Punko
13 February 2008 @ 8pm

Fan va stolt jag är över att jobba på ett sånt där företag som ringer och så står det “dolt nummer” i displayen. But what can a poor boy do?


Posted by
Ge dig!
11 April 2008 @ 10pm

Nu får du ge dig, Silentium är ett företag som får uppdrag av andra företag. Ända chansen att de är ditt nummer är att du gett dina nummer till en företag du är befintlig kund hos. De ringer förmodligen bara om en kampanj eller erbjudande. Lunga dig


Posted by
Ge dig!
11 April 2008 @ 10pm

*till ett


Posted by
Surgubben
13 April 2008 @ 1pm

Egentligen borde man väl inte svara någon som stavar “enda” med “ä”, men ändå: du har inte en jävla aning om vad du pratar om. De ringde för att erbjuda mig en bricka till min nyckelknippa. En tjänst jag aldrig använt och aldrig kommer att använda. Skulle något företag jag är kund hos anlita säljare som ringer kvällstid på min mobil skulle jag omedelbart avsluta detta avtal.


Posted by
Martin
14 April 2008 @ 2pm

Jamen man hatar ju inte själva säljarna utan företaget de jobbar för. Och speciellt företag vars perverterade policy tarvar att de ringer på ens mobil. vid 22-tiden. “Lunga dig!”


Posted by
Christer
14 November 2008 @ 4pm

Detta fenomen faller utan tvivel under kategorin “I-landsproblem”. Kanske låg du och “vilade” efter en saftig filé mignon och ett glas rött vin, lyssnandes på Ring P1 där andra ilskna soffliggare offentliggör sina främsta irritationsmoment i vardagen. Svält, krig, epidemier etc är icke några av dessa…


Posted by
Surgubben
14 November 2008 @ 5pm

Ring P1 går ju på morgonen. Ditt scenario är alltså relativt osannolikt.


Posted by
abbirc
2 January 2009 @ 9pm

Håller helt och hållet med surgubben


Posted by
1k
6 May 2009 @ 12pm

Företag som silentium ringer inte 22 på kvällen till att börja med. Och om dom ringer till mobilnummret så har ni gett ut det. Så är det bara


Posted by
Surgubben
7 May 2009 @ 9am

Haha. Du har fel. Jag vet att de var dem. Och mitt mobilnummer har jag aldrig lämnat ut. Finns på Eniro såklart, enda förklaringen.


Posted by
1k
7 May 2009 @ 10am

Där vet jag att du har fel. Du har antagligen en koppling till företaget som dom ringde på uppdrag av. Med tanke på att telemarketingföretag inte själva ringer för sin egen räkning utan får uppdrag och information om kunderna från andra bolag, så du då uppenbarligen har en koppling till. I ditt fall med nyckelkedjan är det till bankkort/kredikkorts bolag som har anställt telemarketingföretaget och gett uppgifterna för att ringa ut angående säkrare alternativ.


Posted by
gladgubbe
14 May 2009 @ 3am

Hej Surgubben,

googlade Silentium av ren nyfikenhet och hamnade på din sida. Tråkigt att höra att du tagit illa vid när Silentium försökt ta kontakt med dig. Jag jobbar själv på detta företag och har väldigt bra insikt i hur vi jobbar och kan komma med tips i hur du kan slippa detta.

Till att börja med ringer vi endast på UPPDRAG utav någon av våra uppdragsgivare. Det är alltså exempelvis Telia eller någon annan uppdragsgivare som ger oss namn och telefonnummer till de personer de vill att vi ska ringa till och erbjuda en viss produkt. I många fall ringer vi till “befintliga kunder” (på uppdrag av ett företag där du är kund idag) och erbjuder en produkt. Men vi ringer även “kalla kunder” (på uppdrag av ett företag som vill ha in nya kunder). Uppdragsgivaren har i ditt fall givit oss ditt nummer och bett oss att ringa dig för att erbjuda dig en viss produkt. Silentium är ett oerhört seriöst företag som arbetar med seriösa uppdragsgivare och alla namn och nummer kollas mot NIX registret innan vi ringer. Kan tilläggas att Silentiums VD var med och startade upp NIX registret!!

Att Nixa sig:
Är ett bra tips ifall du vill undvika “de flesta” säljsamtal från telefonförsäljare. Dock kan tilläggas att det finns aktörer på marknaden som inte följer de branschetiska regler som silentium följer, exempelvis att inte ringa nixade kunder. När det gäller nix så kan du endast nixa ett fast privat telefonnummer, inte din privata mobil eller om du har ett nummer som står på ett företag. Dock så finns det en “sed” i branschen som säger att man inte ska ringa mobiler alltför mycket för då kan man bland annat få en sådan respons som du nu ger, och det ska undvikas. Med andra ord, bara för att man kan ringa mobiler hur mycket man vill ska det ej missbrukas. Denna sed följer Silentium och du har beklagligt varit en av de personer vi ringt som tagit illa vid då vi försökt ta kontakt med dig.
Läs mer: http://www.silentium.se/data/194.asp

Om du aldrig någonsin igen vill bli kontaktad av Silentium igen kan vi ta bort dig genom att lägga in dig i vår interna spärrlista. Kontaktuppgifterna hittar du här:
http://www.silentium.se/data/15.asp

Mvh
Gladgubbe


Posted by
gladgubbe
14 May 2009 @ 3am

Kan tillägga att vi inte ringer 22.00 på kvällen. Senast 21.00 och ännu tidigare på helgerna.

Reagerade på ett inlägg där ngn skrev att han/hon är tacksam att han/hon jobbar på ett företag som ringer från dolt nummer…

Där har du ett praktexempel på ett oseriöst företag som inte följer de branschetiska reglerna. Nummret ska ALLTID visas för personen man ringer till.

Mvh
Gladgubbe


Posted by
Torbjörn
9 November 2011 @ 9pm

Silentium ringde i kväll och när jag svarar efer två signaler tutar det upptaget. När jag ringde det uppringande numret svarar det att röstbrevlådan är full. Är det sådana som jag som vräkt ur sig sin frustration?. Den enda effekt en telefonförsäljare får hos mig är, att jag bestämmer mig för att inte ha kontakt med det företag de försöker sälja in. Beträffande NIX tycker man, att eftersom jag bor på en lantbruksfastighet är min privata telefon en föetagstelefon, så NIX gäller inte. Mina får och hästar nyttjar sälla telefonen, så jag anser den vara privat.

Kort och gott: Det är en sjuk branch som borde kvävas genom att ingen går på deras erbjudanden, som sällan är bättre än vad man får om man själv tittar på Internet och när man själv känner behovet. Det handlar om bondfångeri.


Posted by
arggubbe
15 December 2011 @ 12am

Silentium måste va ett jätte seriöst företag eller ej….. dom sparkar folk hela tiden fast de skött sig varför? anställer istället nya som måste gå på utbildningar


Leave a Comment